Износоустойчива, комфортна и – въпреки скроминя си външен вид – заредена с богата функционалност – KAJKA е универсална раница за трекинг, изпълнена в класическия дух на Fjällräven. Нейната уникална по рода си дървена рамка на гърба, осигурява още по-минимално въздействие на производството върху околната среда и запазва силата и фунционалността си дългосрочно. Подвесната система е направена така, че да разпределя дори екстремно тежки товари, а лесната настройка чрез Perfect Fit Adjustment System позволява да напаснете раницата към всякакви размери на гърба и различна ширина на раменете. Широкият кръстен колан осигурява висока степен на комфорт при дълги преходи, а главното отделение има достъп, както отгоре, така и отпред, през голям капак с ципове, а също така и долно отделение с цип за бивачна екипировка. Естествено, можете да разделите раницата на горно и долно отделение посредством вътрешните ципове. Освен това, разполагате с практични джобове с ципове на капака, острани на главното отделение и на кръстния колан. Капакът се сваля и може да бъде ноосен отпред на гърдите или като кръстна чанта. Двете странични компресионни ленти се закопчават към тъкни метални рейки за равномерна и ефективна компресия. Отгоре и отдолу на раницата има точки за закрепване на допълнителна екипировка, а закопчалата на гръдния ремък има вградена свирка. В комплекта е включен и дъждобран с рефлективни елементи.
KAJKA е флагманският кораб в линията раници на Fjallraven. Нейните обем и широкообхватна функционалност са насочени към хората, извършващи дълги преходи в планините и пътувания в наистина отдалечени места, където на човек буквално се налага да носи целия си живот на гръб.
Всъщност, функционалността на тази раница е толкова разширена, че цялостното и описване ще представлява по-скоро своего рода наръчник, отколкото ревю, но нека все пак опитаме…

ПАРАМЕТРИ И ФУНКЦИОНАЛНОСТ
ТЕХНИЧЕСКИ ПАРАМЕТРИ
- Външен материал: 600D 100% Polyester, Vinylon F, 100% vinylal
- Специфични модели за мъже и жени
- Размери (75L)
– Височина: 80 cm
– Ширина: 37 cm
– Дълбочина: 29 cm - Тегло:
– женски модели: 3100g(55L), 3200g(65L), 3300g(75L)
– мъжки модели: 3200g(65L), 3300g (75L), 3450g(85L), 3550g(100L) - Товароносимост:
– женски модели: 55-75L
– мъжки модели: 65-100L - Цветове: UN Blue, Black, Forest Green, Graphite




КАПАКЪТ
- Закрепване за раницата посредством дълги регулируеми ленти отпред и отзад
- Ластик отгоре на капака за закрепване на постелка или „бърз багаж“
- Два големи външни джоба на капака – в единия се съхранява фабрично включения в комплекта дъждобран
- Фабрично окомплектован с дъждобрана на раницата
- Един вътрешен джоб за документи, ключове и пр.
- Двойна функция – може да се ползва и като кръстна чанта за еднодневни преходи
- Вграден в капака кръстен колан

ПОДВЕСНАТА СИСТЕМА
- Изцяло регулируеми презрамки
- Регулируем колан
- Ремъци за пристягане на колана към раницата
- Регулируема позиция на горните ремъците за контрол на багажа (load lifters)
- Регулируема в широк диапазон дължина на гърба
- Лесно регулируема ширина на раменете чрез капси
- Две дървени рамки осигуряват твърдостта на гърба и добра абсорбация на вибрациите при ходене
- Допълнителни катарами за закрепване на капака пред гърдите
- Пластмасов държач за маркуч на хидратационна система
- Регулируем по дължина и височина гръден ремък
- Свирка, вградена в катарамата на гръдния ремък
- На всички ремъци: големи уши за хващане на краищата дори със зимни ръкавици

РАНИЦАТА
- Голямо основно отделение
- Надграждане на основното отделение със стандартен compression sack
- Компресионна лента върху основното отделение за въже или контрол на багажа
- Голям преден капак на основното отделение с горно затваряне чрез велкро лента
- Два надлъжни ципа отпред за бърз достъп до целия багаж в основното отделение
- Две странични компресионни ленти с много голяма дължина
- Ластици за съхранение на компресионните ленти
- Две метални компресионни рейки по дължината на лицевия капак на раницата
- Велкро ленти за закрепване на щеки и/или пикел – дублират като водачи за ремъците на капака
- Пластмасови осигурителни скоби за излишъка от ремъците на капака
- Долния край на ремъците на капака дублира като регулируема осигуровка за пикел и/или щеки
- Джоб за хидратационен мех отвътре на гърба
- Разделяне с цип на дъното на отделението за бивачна екипировка
- Възможност за разделяне на мокър багаж в долното отделение посредством мрежа с цип
- Два странични надлъжни джоба с цип почти по цялата дължина на раницата
- Дтранични мрежи с пристягащи ластици и два отвора за достъп – подходящи за бутилки с вода и всякакъв багаж до около 2 литра обем
- Катарами на дъното на раницата за закрепване на ленти за допълнителен багаж
- Капси на дъното на раницата за закопчаване на долното отделение в отворено положение за сушене на мокър багаж
- Големи краища на циповете за лесно захващане
- Джобове на кръстния колан за бърз достъп
- Светлоотразителна нишка, вшита в краищата на всички ципове

ТЕСТОВИ ПРОЦЕС
Дни на терен: 24
Тестови локации: Аржентинска Патагония, зимен Пирин, Витоша (в тренировъчен контекст), Рила (по време на CleanTheMountain: Мусала )
Товари: 12-35кг
Тестов образец: KAJKA 75L в мъжки вариант.
Изборът на този конкретен модел бе продиктуван от нуждата от голяма раница за много дълги автономни пътувания с експедиционен характер. От нашия опит, този обем е предостатъчен за трекинг пътувания без външна логистика от около 20-30 дни и преспокойно може да побере разумно подбран и опакован багаж до над 40кг, по време на заходите на експедиции по ледени полета. От ключово значение за изпълнението на тези задачи е комфортът на една раница, а KAJKA определено има с какво да се похвали в това отношение. Заложихме също на здравината и дългосрочната износоустойчивост – искаме раницата да издържи многобройни натоварващи пътувания – и макар да сме по-скоро фенове на по-изчистените и значително по-прости дизайни, фунционалността на раницата ни впечатли много със своята обхватност.
МАТЕРИАЛИ НА ИЗРАБОТКА
Относително изчистения външен вид на раницата и здравия, плътен 600D полиестер, от който е направена, гарантират, че ще устои с години трамбоването през трънаци, любимите ни родни клекове и всякаква тежка и натоварваща употреба на разнообразен (дори каменист) терен. Единствената употреба, която би съсипала KAJKA е извличане като багажна торба по време на big-wall катерене…примерно. Но вероятността да я сполети такава дейност е отрицателна, практически.
Верни на себе си, Fjallraven са заложили на здрав и дългосрочно устойчив плат като вътрешната страна на дъното на раницата и средния джоб на капака са от промазан плат. Kачеството на шевовете също е на необходимото високо ниво.
KAJKA има потенциала да надживее като здравина почти всички конкурентни модели в класа си, но това идва с цена – теглото на раницата е високо – 3300г.

ПОЛЕВИ ТЕСТОВЕ
За да предизвикаме KAJKA 75, я заведохме на две по-сериозни пътешествия – трекинг в аржентинска Патагония, където раницата прекара 8 дни в работа на терен, и едноседмичен автономен преход в зимен Пирин през март, където раницата прекара 4 дни на терен. Използвахме я и за тренировка с тежък товар – 26кг – по маршрут на Витоша.
Там, където KAJKA се чувства най-добре е отдалеченият и труден високопланински терен. Работата с нея по време на дву- и четиридневните ни трекове в Патагония беше удоволствие. Поради характера на групата и пътешествието там, предпочетох аз да нося двете триместни палатки за шестима ни през цялото време. Заедно с тях, в раницата побирах и моята лична екипировка, въже, седалка и малко инвентар, както и храна и гориво за 2-4 дни, в зависимост от конкретния трекинг. Откровено казано, не успявах да запълня обема на раницата дори на 80% с всичкия багаж, а благодарение на добре разпределения достъп до главното отделение, лесно организирах екипировката така, че да имам практически мигновен достъп до всичко – връхни дрехи, котлон, газ, храна, а също така и бивачна екипировка. Единствено до палатките, носени близо до гърба, достъпа беше по-бавен, но дори това не отнемаше повече от минута-две.

С KAJKA, ACLIMA Warmwool Hoodie w/zip, Keb панталони и Keb Eco-Shell яке – накрай света, на Paso del Viento. На фона се виждат Glaciar Viedma от Южната Патагонска Ледена Шапка и незикачваните стени на Cordon Mariano Moreno, на 12км навътре в леда.
Теглото, с което работех на по-дългите трекове беше около 20-22кг, заедно с храната и горивото. Първоначално ми отне около 2 дни, докато уцеля правилната настройка на ширина на раменете и дължина на гърба, за постигане на максимален комфорт. След това вече раницата „заспа“ върху мен и, нещата опираха до обичайната игра с ремъците на презрамките и колана при различен терен. Тук е момента да се отбележи, че подвесната система на KAJKA позволява регулация в много широк спектър.
Гръба на раницата е външна конструкция с дървени рамки, разположени по дължина от двете страни. Тази рамка осигурява необходимата твърдост на гърба за пренасяне на тежки товари, а дървото безспорно е най-добрия материал за обиране на вибрации. Интересно е обаче как ще се държи при по-дългосрочна употреба във влажна среда и/или зимата. Все още нямаме достатъчно данни, за да предоставим адекватно заключение по въпроса.
Ремъците на презрамките са с големи уши за работа със зимни ръкавици, а точката на закрепване към презрамките на горните ремъци за контрол на товара е подвижна, с цел оптимална настройка към тялото на носещия.
В Пирин тествахме KAJKA на петдневен преход по билата, с маршрут х. Гоце Делчев – вр. Полежан – Малък Полежан – Дженгалска Порта – Тевно ез. – Мозговишки чукар – Типицко било – Башлийска порта – х. Вихрен.
Изискванията към раницата този път бяха да носи триместна експедиционна палатка, бивачни съоражения за зимно лагеруване, припаси за 5-те дни, лек алпийски инвентар и снегоходки. Товарът беше около 25-26кг, и отново обемът от 75л беше предостатъчен за целта, като багажа беше много добре организиран във вътрешното пространство. По време на този преход се сблъскахме с много разнообразни метеорологични условия, включително 2 сериозни бури и предвид характера на материалите на изработка, очаквах напояване на раницата с влага. Въпреки, че не ползвах дъждобрана и, плата се мокрeше само повърхностно. Единствено има проблеми, ако подложите раницата на силен натиск в снега – например, когато седите върху нея. Тогава можете да очаквате минимално навлажняване на екипировката откъм снега и точно под седалището ви. Ако ползвате дъждобрана за раницата, този проблем ще отсъства.

KAJKA напът за Типицкото било в зимен Пирин. В далечината, отляво-надясно се виждат Малък Полежан, Дженгала, Дженгалски игли и вр. Момин двор.
Дължината на гърба се регулира чрез лента с двойна метална катарама. Достъпна е, дори когато раницата е върху вас и при нужда може да се донастрои в движение с една ръка. Скъсяването става бързо, а удължаването в движение иска известна практика и свикване. Презрамките се регулират стандартно, а горните ремъци за прибиране на товара към гърба са с големи уши за работа с дебели ръкавици и брандирани с лисицата на Fjallraven. За комфорт, има възглавница на плешките, разположена в джоб, отварящ се отгоре с цип, за да може омекотяващата вложка да се суши или смени при нужда. Изглежда необичайно, но ципът тук е с глава, разположена отвътре и не е предвиден за бърза работа.
Ширина на раменете – всяка презрамка е закрепена с две капси и се движи по метална рейка, разположена хоризонтално. Възможните конфигурации са S, M и L (разстояние между презрамките, съответно 3, 6 и 9.5см).
Възможно е и асиметрично разположение на презрамките поотделно.
Коланът е цяло парче, разположен под кръстна подложка с допълнително омекотяване и не може да се свали от раницата без разшиване. Тази конструкцията на колана го прави носещ елемент, без да натоварва шевове и позволява да се ползва за теглене на шейна без увреждания и скъсвания, нито за колана, нито за раницата. А това е качество, на което много държим по време на експедициите ни.
Омекотяващата пяна на колана е под дишаща мрежа. Самия колан е твърд и немачкаем, което осигурява по-добро разпределение на товара и дългосрочни здравина и товароносимост на самия колан. Шевовете, опасващи колана са отново сравнително твърди и при неправилна настройка на подвесната система могат да се впиват неприятно в хълбоците. При правилна настройка и разположение на колана, такива проблеми липсват. Лентите за пристягане на колана са прекарани в средната си част през катарамата и зашити на две външни точки – една от които регулируема – към самия колан. Това е типично за големите раници решение и позволява плътно пристягане с по-малко усилие. Самата дължина на лентите е много щедра – биха обхванали човек облечен с много дрехи за свръх студено време и хора с по-широк таз. От всяка страна разполагате с по две ленти за преистягане към раницата.
На колана има два джоба за дребни предмети, които трябва да са достъпни в движение. Десния джоб е мрежест, а левия е от плата на раницата. И двата се затварят с ципове. Много удобни са за челник, лека зимна шапка, бъф, тънки ръкавици, слънцезащитен крем или нещо за бързо хапване на крак.

Капакът на раницата има три джоба – вътрешен малък, външен горен и по-голям външен среден джоб. Най-горния външен джоб е с водоустойчив цип и големи плохи, а дъното му е промазано. В него се съхранява, включения в комплекта дъждобран за раницата, който се прибира във вградено в самия него джобче с велкро. В този джоб можете да приберете карта, челник и ръкавици, например.
Втория външен джоб с по-голям обем, плата му е промазан и комфортно може да побере стандартен медицински пакет, чифт ръкавици, манерка от 1L и малко храна.
Отвън на ластиците преспокойно ще закрепите връхната си дреха, а вътрешният малък джоб на капака е подходящ за документи и ключове.
Много добре дошла и практична се оказа възможността капака на раницата да се ползва като day-pack, побиращ всичко необходимо за бърз щурм към някой връх, например. За тези цели, в капака е вграден кръстен колан. При по-малко екипировка и по-ниско тегло на капака, колана е много удобен, но надвишите ли 3кг товар, става леко некомфортен. И все пак – важно е да се отбележи, че предвидената му употреба НЕ е с тежък товар, а само с най-необходимото за бързи набези до близки панорамни точки.
Освен на кръста, можете да закрепите капака и отпред на презрамките, но това е функционалност, която не ползваме и не сме тествали. Би била удобна при пътуване по автобуси и летища, вероятно.
С гледка към Cerro Solo – вижда се капакът на KAJKA в употреба за бързи и леки изкачвания.

ДОСТЪП ДО ЕКИПИРОВКАТА
Разполагате с три начина за достъп до основното отделение на раницата:
1. Стандартен отгоре
2. През циповете на големия капак отпред
3. През ципа на долното отделение.
Раницата разполага с компресионен ремък за въже върху compression sack-a. Този ремък може да се ползва за прикрепяне на въже или снегоходки, например, или за компресиране на товара отгоре. Дължината му е изчислена да обхваща точно compression sack-a, когато е сравнително пълен, но не е достатъчна, за да се закопчае, ако „натъпчете до пръсване“ горната част на отделението с багаж
Отвътре към гърба е пришит джоб за хидрапак, като раницата има и предвидено отверстие за маркуча му.
Вътрешното пространство може да се ползва по два начина, в зависимост дали използвате ципа за преграда на долното отделение. Самото долно отделение може да бъде конфигурирано и за отделяне и сушене на мокър багаж през деня. Капака му се закопчава на капсите отдолу, а мокрия багаж се прибира в мрежата и може да изпарява влагата или да се възползвате от вятъра.

Моя любим начин е да ползвам раницата като голям чувал с бърз достъп – оставям долното отделение непреградено и редя багажа си стандартно. Единствено подреждам дрехите непосредствено под единия надлъжен цип, по реда им на ползване в зависимост от деня (например пухенка най-отгоре, после мембраните и пр.). Под compression sack-a поставям котлон, храна и гориво. По този начин, багажа заема пространството оптимално, без да остава излишен свободен обем и имам бърз достъп до всичко, посредством надлъжните ципове и този на долното отделение. Страничните джобове оставям за неща с малък обем. Ако бъдат напълнени с обемен багаж, плохите им се разширяват и могат леко да пречат на движенията на ръцете при по-техничен терен.
Системата за компресия на раницата определено прави впечатление!
По дължината на капака отпред са поставени метални рейки, на които са закрепени катарамите на страничните компресионни ремъци. Пристягайки ремъците, чрез металните рейки се постига равномерна компресия на багажа по цялата дължина на основното отделение. По този начин се постига още по-оптимално разпределяне на тежестта в раницата, а като страничен ефект се запазва и естетическия и вид.
Трябва да се отбележи, че страничните ремъци са с много голяма дължина, с разнородни срещуположни катарами и могат да се закопчаят върху цялата раница, дори ако върху нея има обемен багаж (напр. експедиционна шейна).
Самите ремъци имат стандартни ластичета за осигуряване на излишната лента.
Освен във фабричната конфигурация, можете да ползвате страничните ремъци и по следните начини:
1. Без метални рейки в предния капак и опасващи цялата раница. Срещуположните катарами са разнородни, за да се закопчават една за друга. Този начин наричам „квазимодо ultralight“ – спестява се тегло от рейките и два чифта катарами (общо 73 грама), но се губят равномерното надлъжно компресиране на товара и естетическия вид на раницата.
2. „Квазимодо оптимум“ – вадят се само двата комплекта катарами от рейките (спестяват се 33г). Срещупожните ремъци се закопчават в средата върху рейките, или минават под тях. Постига се по-добра компресия и се запазва естетическия вид, но донякъде може да се компрометира бързия достъп през големия преден капак.
Тук е възможно ремъците да се настроят по три начина:
– така, че да се затягат в центъра върху капака, минавайки през рейките. По този начин се „блокира“ достъпа и през двата надлъжни ципа.
– от едната страна на капака, минавайки през рейките, позволявайки лесно отваряне на единия цип и бърз достъп до багажа в раницата.
– оптималния според мен вариант – ремъците се затягат върху капака в средата, но не минават през рейките. По този начин достъпът до багажа не се възпрепятства.
Компресиране „Квазимодо-Ultralight“

Компресиране „Квазимодо-Оптимум“

Стандартно странично компресиране

Важно е да се отбележи, че процеса по премахване и поставяне на рейките без инструменти е трудоемък и изисква прецизност и време. Джобчетата за краищата на рейките и каналите им изглежда са предвидени за сервизиране на тези компоненти, но разглобяването им в полеви условия с голи ръце е времеемко. За бързо демонтиране на рейките може да се ползва швейцарско ножче или мултитул – така процеса се ускорява драстично. На краищата на рейките са поставени пластмасови тапички, които след първото махане на рейките, се поставят много трудно обратно в изходно положение. В крайна сметка реших просто да не ги ползвам.
Страничните джобове на раницата имат ципове по цялата дължина и широки плохи, позволяващи да поемат по-голям обем багаж, ако има нужда от това.
Циповете по цялата раница са адаптирани за бърза работа с ръкавица, а решението да има светлоотразителна нишка във връзките на циповете е много практично за придвижване в група нощем.

Мрежите под тях също са много удобни за работа. Симетрични са и имат двоен достъп – бутилки вода могат да бъдат вадени и прибриани от тях в движение, през диагонален отвор, насочен към колана на раницата. Когато този отвор не се ползва, може да бъде затворен с капса. И двете мрежи имат пристягане с ластик отгоре. Съхранението на плик с отпадъци в една от тях се оказа практично, предвид неприятната тенденция да събираме все повече отпадък по пътеките не само в България…
Ако сте почитатели на дългите планински преходи и автономните пътувания надалеч и на високо, определено ще оцените вниманието, което Fjallraven са отделили на всеки един детайл, за да направят KAJKA една подвижна, комфортна и надеждна „къща“, носена на гръб. Всеки един елемент от раницата е разработен с идеята да е приложим за пътувания до труднодостъпни и отдалечени места, а комбинацията от цялата и функционалност я прави продукт за истински ценители!
Преди да завършим ревюто с нашата окончателна „присъда“, можете да разгледате галерията с приключенията, които KAJKA преживя по време на тестовете!
На брега на Lago Viedma с поглед към терминалната зона на Glaciar Viedma
Кратка почивка на Laguna Capri с гледка към фамозния масив Fitzroy
Зимен Пирин. Поглед назад към забулената Каменица
На фона на Cerro Huemul в Патагония
Нина по Vuelta Huemul. Пробваме дали KAJKA е по-голяма от нея!
Напът през Valle del Rio Tunel
На Paso del Viento, с гледка към последните планини преди Тихия океан.
Под величествения Cerro Torre
В зимен Пирин с гледка към Стражите, Газей, Полежаните, Дженгал, Момин двор, Валевишки чукар и част от Мозговишки рид
ФИНАЛНА ОЦЕНКА
Какво ни харесва в тази раница:
– Много добри ергономика и комфорт- правилно настроена, дори товари над 20кг не се усещат от гърба
– качествени, здрави и износоустойчиви материали на изработка, гарантиращи дългогодишна безпроблемна употреба
– голяма функционалност
– Много и удобни джобове за целево разпределение на багажа
– много удобно решение за бърз достъп до целия багаж в основно отделение
– включен в комплекта дъждобран
Какво не ни харесва
– високото тегло – 3.3кг
– бихме искали дължината на компресионната лента върху основното отделение да е с около 20см повече.
KAJKA е една много надеждна, удобна и здрава раница. Ергономиката на раницата позволява адаптиране към хора с почти всякакъв размер на гърба и ширина на раменете, гарантирайки много добър комфорт, дори при продължително носене на товари над 20кг. Дефакто, получавате продукт с комфорта на най-високия клас трекинг раници, при здравина, която би отговорила на изискванията за тежка работа дори на специалните сили.
Функционалността на раницата е предвидена, така че да покрие нуждите дори на най-капризните от нас по време на дълги и натоварващи пътувания или експедиции.
Досегашният ни опит с KAJKA показва, че няма проблеми нито зимата, нито на дъжд, но все още не сме натрупали достатъчно данни от неблагоприятни метео условия, за да дадем заключение по въпроса. Предстои да тестваме раницата в Грузия през Май и в Исландия през Откомври (живот и здраве), и вече нямаме търпение!
Като недостатък на раницата ще посочим нейното тегло – високо е на фона на останалите продукти на пазара в този обем, но теглото тук идва от използваните материали. А именно здравината и качеството им гарантират, че KAJKA ще ви служи вярно дълги години.
KAJKA не би била подходяща за вас, ако искате максимално лека раница за дългите си странствания (средното тегло на конкуретни модели в този обем е около 2200g), но ако търсите раница, която да е до вас дълги години и във всякакви условия, то KAJKA е един от най-разумните избори в дългосрочен план.
Това е раница, която стоически ще изпълнява ролята на „къща в движение“ с години наред – здрава, надеждна, функционална и побираща всичко необходимо за продължителни пътувания без грам връзка с цивилизацията.
Харесахте ли KAJKA?
Можете да я закупите от магазин Skisharki.
Автор: Бранислав Бранков
Снимки: IntoTheWild.BG, Fjallraven.com, Личен архив